I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, December 14, 2010

Dakwah??peringatan??

Dakwah merupakan satu seruan ataupun ajakan ke arah kebaikan. sekarang kita dapat lihat ramai orang yang selalu mempertikaikan" saya tak boleh berdakwah coz saya bukan amek bidang dakwah pun". MasyaAllah. adakah kita tahu bahawa berdakwah tidak semestinya perlu mempunyai ijazah or master ke dalam bidang dakwah. setiap orang boleh berdakwah. kan telah disebut :siapa yang mengucap lailahaillalallah maka dia adalah :"ad'daie". sebagai seorang muslim telah disebut didalam rukun islam yang pertama iaitu mengucap dua kalimah syahadah dan rasanya setiap muslim itu juga bolehla dikatakai seorang yn "Ad'daie" .

Tetapi .. bagaimanakah kita boleh menjadi addaie?bagaimanakah mahu menjadi seorang yang memberi peingatan kepada orang lain? Mari kita muhasabah diri tanyalah iman. kita mampu menyampaikan sepotong ayat yang boleh memberikan peringatan untuk setiap orng seperti "janganlah merokok, merokok akan menyebabkan kanser"...ha ayat ini juga boleh dikatakan satu peringatan dan dakwahlakan?ke salh ayat sy ni?..dalam uslub dakwah sy juga ada mempelajari uslub berdakwah dan salah satu daripadanya adalah berbentuk ancaman mahupun peringatan. jadi ini bolehlah dikatakan sebagai dakwah. jadi semua orang boleh menjadi pendakwahkan?. cuma bagaimana kita boleh menyalurkannya? ini semua hendaklah bergantung kepada kita kerana matlamat kita adalah dengan ber sifat ubudiyyah..
Apa yang kita lakukan mestilah kerana Allah taala. ingat Amar makruf nahi mungkar. Islam tidaklah memberatkan bahkan ia memudahkan. sungguh indahnya hidup didalam Islam. namun bagaimanakah caranya? hindarilah segala laranganNya dan lakukanlah segala suruhanNya. andai kita tidak mengetahui sesuatu perkara atau sangsi, tanyalah kepada yang lebih pakar dan rujuklah kepada kitab2 yg tertentu. tapi AWAS andai mahu merujuk kita, jgn smapai kita tersalah fhm pula..jika tidak memahami isi kandungan bertanyalah kepada orang yang lebih pakar agar tidak tersesat atau melencong. Andai apabila kita cuba menyampaikan sesuatu peringatn kepada seseorng, tetapi orang itu tidak ambil cakna atas apa yang kita cakapkan, jgnlah bersedih dan cubaah memberi perintan sekali lagi, dan selebihnya hendaklah kita berdoa untuknya..

Memberi peringatan dan dakwah adalah sama right??dakwah bermaksud seruan atau ajakan ke arah yang lebih baik...kita mungkin merasakan kita tidak layak memberi peringatan kepada orang lain tapi andai semua orang merasakan tidak layak, siapakah yang akan memberi peringatn? kita dapat lihat fenomena pada hari ini, setiap orang wat hal masing2..adakah ini jalan penyelesaian yang terbaik??fikir2kanlah sahabatku ...coretan ini hanya sekadar peringatan , untuk semua dan khususnya untuk diri sediri..contentnya mungkin agak bercelaru sedikit..hanya ini yang dapt dismpaikn..andai ada kesilapan..mohon perbetulkan..assalamualaikum

2 comments: